söndag 11 mars 2018

VÄLKOMNA TILL VÄRLDEN


Efter många stressiga dygn kan jag nu äntligen säga - Välkomna till världen!! Men helt ärligt sicken pärs det har varit sista veckan. Valparna kom igår lördag men mamma "Kenza" hade sina 63 dygn från första parningen i tisdags. Det är liiite över tiden och jag kan faktist inte minnas att jag någon gång under mina 30 år med hundar har haft någon som ens gått över tiden, inte ens med EN dag. Men någon gång skall ju vara den fösta.

För att ta det hela från början så parades lilla "Kenza", Ch. Vouges Roiyaru Chuuguu den 2:a januari. Detta gjorde hon helt frivilligt och jag stod bara bredvid och tittade på medan blivande pappa "Igor", Omikudzi Truffle gjorde jobbet. Det är ju inte ofta hundarna kanske sköter allt helt själv men eftersom "Kenza" och "Igor" gjorde detta utan pip och gnäll utan helt villigt så tänkte jag - Wow, vilken perfekt parning. 

De hängde naturlig och jag satt bredvid och bara höll koll så att allt gick bra. Men när jag tittar tillbaka i mina anteckningar så parade jag inte om den 4:de utan istället den 5:e av någon konstig anledning, Jag minns inte varför jag parade henne igen. Jag kommer ihåg att jag tänkte när jag parade dem första gången att det räcker med en parning eftersom den var så klockren. Men tydligen ångrade jag mig och parade en gång till och då är hon ju egentligen bara en dag över tiden om man skall räkna 63 dygn från andra parningen.

Jag har varit så stressad för "Kenza" då hon är en liten hund och hon var stor, en riktig padda. Varje dygn har nästan varit en pina och jag har varit orolig för att något kanske kan vara fel. MEN, "Kenza" har mått bra. Hon har varit lugn, hon har varit cool. Hon har inte stressat som jag utan tvärtom. Hon har ätit som en häst och sovit som en gris. Så genom att bara titta på hur hon mår så har jag ändå varit lugn på något sätt. Hon har inte visat ett enda tecken att något egentligen skulle varit fel.

Nu är de i alla fall äntligen här och första dygnet har gått bra. Det blev fyra tjocka och fina valpar, 2 hanar och 2 tikar. Som uppfödare lär man sig alltid något nytt och ingen valpning är den andra lik. Ibland får man ha lite is i magen.... Både mamma "Kenza", Ch. Vouges Roiyaru Chuuguu och valparna mår bra. På bilden ovan är en av hanarna bara någon minut gammal. Stolt pappa är vår "Igor", Omikudzi Truffle. Nya bilder på honom finns i mitt förra blogginlägg.


CH. VOUGES ROIYARU CHUUGUU
(Ch. Aranel Kenzo - Ch. Homerbrent Sawayaka)

Det var mycket som hände igår. Crufts höll mig sällskap med alla live videor som lades upp på Facebook medan "Kenza" låg bredvid mig och fick valpar. När allt sedan var klart och jag hunnit bädda rent och fint till valparna så började finalen av Melodifestivalen och Benjamin Ingrosso tog hem hela skiten med låten "Dance you off". Välförtjänt tycker jag även om jag också gillade låtarna som Felix och John framförde. - Så slutet gott, allting gott!! 

Inga kommentarer: