söndag 24 april 2016

FUNDERING..



Efter att ha varit hos veterinären idag med "Duo" så funderade jag lite på olika veterinär frågor. För jag tycker jag hör mer och mer nuförtiden att man kastrerar och steriliserar sina hundar. Finns kanske många orsaker till att man kanske gör eller måste göra detta. Men det jag hör är att man mer gör det i förebyggande syfte, alltså innan man ens stöter på några problem med sina hundar. 

- Varför görs alla dessa ingrepp på unga hundar som inte ens blivit ett år?

Jag har själv nyligen haft en diskussion om detta då en person har en valp som tydligen bara har en testikel nere i pungen, den andra har troligtvis åkt upp av någon anledning eller kanske aldrig kommit ner. På inrådan av veterinär så SKA denna hund omedelbart opereras så att den inte får cancer i den som ligger uppe. Man ger alltså inte ens valpen chansen att på egen maskin få ner den andra. Så innan de ens hinner bli ett år är de numera kastrerade och hundarna har knappt utvecklats till de individer de är. 

Jag tycker det är synd att man gör så här. Och mitt ord mot en veterinärs i detta läget är väldigt, väldigt tunt. Såklart att veterinären har rätt, eller hur? Men inte slänger vi upp våra barn under 1 år på operations bordet och ber läkarna ta bort blindtarmen. Alltså så att de inte kommer få några problem med den i framtiden. - Eller?

Jag vet inte vart utvecklingen är på väg, är det så kanske att veterinärklinikerna runt om i landet bara vill tjäna pengar på oss eller vad är det frågan om. Jag menar att operera ut en testikel ur buken är ju inte gjort på en pissekvart, det är ju ändå en ganska stor operation. Och vad är det som säger att det kommer bli cancer just i den? 

- Varför tror ni att det ser ut som det gör när det gäller kastrering idag? 

Inga kommentarer: