lördag 23 januari 2016

JAG HADE FEL...

Hade faktiskt en liten önskan om att vakna upp idag och att allt då skulle vara mer lugnt och stilla än vad det varit i alla stormar och paj kastningar den sista tiden. Men jag hade fel.. det fortsätter och det ältas om och om igen. Jag har nog aldrig tidigare fått så många skärm dumpningar skickade till mig på en och samma gång på så kort tid.

Känns lite som om allt spårat ur totalt. Vi har nog alla lite tappat fokus på sak frågan, alltså våra hundar. Allt har övergått till att hoppa på och ge sig på människor på ett mera personligt plan. Nu menar jag från alla håll och jag tror faktiskt att alla kan hålla med mig. För det är faktiskt inte ok att göra liknelser med nazister och liknande. Jag blir lika förvånad varje gång när någon gör såhär.

Men det är heller inte ok att säga och kalla andra att man är amatörer, gängledare, lekmän, okunniga, osäkra mm och dessutom hänga ut varandra med namn oavsett om det gäller våra uppfödarkollegor eller våra representater från SKK. När man kommer dit så har man lite tagit ett sidospår som inte riktigt är ok. För vad har detta egentligen med våra hundar och hälsoprogram att göra?



Jag fick häromdagen idén att blogga om det förslag på det sätt som jag uppfattat det, då utifrån den information jag fick när jag var på uppfödarmötet och det vi som uppfödare fått via mail. Vilket såhär i efterhand var en väldigt dum idé.  Jag försökte i alla fall förklara hur "jag" tror att SCKCS alltså Cavaliersällskapet tänkt när de tagit fram sitt förslag till nytt hälsoprogram. Jag har inte varit med på att ta fram detta förslag, jag fick det presenterat för mig på detta möte precis som alla andra. Där sades också att SCKCS får skarpa direktiv på hur SCKCS skulle tänka när det gäller nytt hälsoprogram. Detta har inte varit lätt vad jag fattade det som då SKK inte längre vill ha två åldrar i ett program, alltså typ 2 och 4 år som vi har idag. De vill bara ha en ålder och inget annat, vilket har gjort att SCKCS inte haft det så lätt att jobba fram en förslag utan att missa historiken och släkt och familj bakom våra hundar. Detta var inte det enda direktiv SCKCS fick då SKK vill ha ett nytt och "lättare" program då många fortfarande tolkar det vi har idag på olika sätt. Det är SKK som äger och styr vårt program inte SCKCS, vi har bara nu alltså bara fått möjligheten att påverka.

JAG blir nu beskylld för att varken kunna skriva eller räkna. Helt ok, jag har aldrig påstått att jag är något proffs i matte. Matte för mig i skolan var verkligen PEST. Så pest att min lärare på gymnasiet sa att hon inte kunde lära mig matte. Jag fick då förslaget från henne att inte delta på hennes lektioner och ändå få en ETTA i slutbetyg. Som lite trotsig tonåring vad väljer man. Jo, dumt nog en god kopp kaffe och bulle på ett café som låg precis bredvid skolan. Som sällskap hade jag alltid en trevlig tjej som fick samma "deal" av vår lärare. Helt galet nu när jag tänker efter...

Så tro mig i detta förslag som skickats in så är det inte verkligen jag som räknat. Det är verkligen inte jag som har fått direktiv från SKK att räkna. När det kommer till att skriva och min svenska, grammatik och allt vad det heter så är jag faktiskt lite dyslektiker light. Har alltid varit och kommer nog alltid vara. Jag har levt med detta handikapp eller vad man skall kalla det hela mitt liv. Jag gör mitt bästa och att blogga och ha en blogg gör att jag faktiskt trots min ålder lär mig mera och blir bättre hela tiden. Jag är fullt medveten att jag inte kan och är bäst på allt, jag gör bara som många andra - Mitt allra bästa!!

Men ändå så blir jag hux flux någon slags "Gängledare" trots att jag inte har något med detta att göra egentligen. Jag ville bara förklara hur JAG tror att vår avelskommitté har tänkt när de jobbat med SKK förslaget kom på pränt. Och inte att glömma vad jag tycker och hur jag ser på detta förslag.

Jag vet att vi inte alla kan tycka lika, men jag vet samtidigt också att vi har samma mål. I Sverige har vi rätt att tycka olika, gilla olika och göra olika. Detta måste faktiskt respekteras då från ALLA håll. Jag försökte då i min blogg som också delats lite här och där och lästs av VÄLDIGT många bara förklara lite hur jag ser på detta förslag. Jag skrev också längst ner i inlägget, "Detta är mina tankar och bara för att det är mina så behöver de inte vara rätt för andra, men såhär känner jag"

Det var alltså mina tankar på hur jag tror att man tänkt och hur jag tror att förslaget ser ut och inget annat. Jag jämförde detta nya förslag med det hälsoprogram vi har idag. Nu får vi inte glömma i denna hets som blivit att alla förslag nu är inskickade till SKK och vad mer kan vi göra egentligen. Det ligger nu på SKK's bord och till syven om sist så är det de som har makten om hur vår framtid med våra Cavalierer kommer se ut. Inte jag...

Om jag inte fattat helt fel så lämnades alla förslagen över till SKK på sista mötet som nu skall granska och fundera. Detta då då tillsammans med våra forskare, kardiologer och med människor som är proffs som kan detta med hälsoprogram och genetik. Då inte bara från Sverige och SLU utan även från även från kunnigt folk i från andra länder, tror även om ja jag inte har fel att man även skall jämföra och titta på hur regler ser ut när det kommer till avel i andra Cavalier klubbar världen över. Så vår historik och det vi tidigare har jobbat för och med sedan 2001 är i alla högsta grad med och väldigt viktig att ha med. Vad har vi annars jobbat för de senaste åren. Men jag kan ha fel även i denna fråga, men jag hoppas verkligen inte det.

Inget är ju ännu ristat i sten, ett förslag är bara ett förslag och när allt är helt klart och alla fått säga sitt så kanske det blir något helt annat i slutendan än det vi alla har föreslagit. Vi uppfödare i Sverige har nu i alla fall sagt vårt, vi har bidragit med förslag och det vi kan och det vi tror på. Nu kan vi bara vänta lite rulla tummarna eller hålla tummarna att vårt häsloprogram oavsett hur det kommer att se ut i framtiden blir det bästa för våra Cavalier King Charles Spaniels. För ärligt just nu kan ingen av oss göra så himla mycket mer.

En annan uttryckte sig lite såhär, och jag håller med till 100%...

Citat: "Vi är vuxna människor i ett demokratiskt land,
jag tycker att vi kan uppföra oss därefter 
även i den lilla ankdamm som kallas Hundsverige."

Inga kommentarer: