tisdag 3 juni 2014

TANDSTEN

Om jag skall vara helt ärlig så slarvar jag faktiskt med att borsta tänderna på mina hundar, det trots att jag har alla redskap man skall ha och behöver. Jag försöker istället se till att de äter bra mat och att de har saker att tugga på. Men egentligen så skall man ju borsta och då ganska ofta för att tänderna skall hålla sig rena och fina. För det blir tandsten oavsett... Jag vet att jag inte är ensam om att slarva, men ärligt - jag skäms!!



Fina tänder och bra mun hygien är faktiskt viktigare än vad man tror. Blir så lätt att hundarna får ont om man inte sköter detta. Och ingen hund skall ju behöva gå runt och ha ont i sin mun och i sina tänder. Tänk er själva att gå med tandvärk, dag ut och dag in..... För blir det då infektioner vilket är väldigt lätt och annan skit kan detta sedan gå ner i övriga kroppen och organ som te.x. hjärtat, och då blir hundens välmående inget vidare bra.

Mår ibland lite dåligt över hur vissa av mina hundar ser ut. Vissa har mycket bättre tandstatus än andra trots att de får samma behandling och möjligheter. Ligger nog kanske lite i deras arv, precis som hos oss människor. Saliven kan ju se lite olika ut hos oss alla, så även hon djuren. Stora, rejäla och fina vita tänder är ofta något man glömmer bort i aveln. Eller hur många av er kollar tänderna på hanen ni använder? Hehehe... tänkte väl det!!

Men på torsdag skall i alla fall jag få mitt lite dåliga samvete stillat igen, då med att veterinären kommer hit och hjälper mig att göra mina hundar snygga och fina i sina munnar igen. Så lyxigt att kunna göra detta hemma i lugn och ro och slippa åka med alla.  Skall bli så skönt att få gå igenom alla och att de sedan kan springa omkring och flina mot mig hela sommaren. Man får ta sig i kragen och då och då se till att hundarna blir fina och fräscha. Det kostar att ligga på topp....  :D

Det är verkligen synd att det skall vara så himla dyrt med att gå till veterinären och få tänderna fixade på sina hundar. Tror att många drar sig för att betala flera tusen på bara en hund. Vilket är väldigt synd och faktiskt tragiskt. För jag tror (eller vet) att det är många hundar där ute som skulle behöva sig en rejäl omgång. För de stackars hundarna kan ju inte själva göra något åt problemet, de är ju inga apor!!





1 kommentar:

Denise sa...

Vilket bra inlägg! Jag borde också bli noggrannare med min hunds tandhygien..