tisdag 27 maj 2014

POLITIK


- Asså jag är inte speciellt politiskt insatt i saker och ting. Tycker faktiskt att politik kan vara riktigt boring. För det blir väldigt mycket "ordbajs" innan alla dessa val vi skall göra. Men vissa saker berör verkligen och vissa saker går en ju inte en helt förbi. Som när jag fick brevet ovan innan EU-valet, diskret inpackat i en diskret folder. Jag blev jag faktiskt lite ledsen. Varför får jag detta brev i min brevlåda? Jo, för givetvis vill de ha min röst, men sen vill de ju inte ha så mycket mer med mig som person att göra.

EU-valet är över och det är för mig lite skrämmande siffror och vindar som just nu blåser över Europa. Siffror och vindar som för mig bara symboliserar hat, oförståelse och brist på empati. I Frankrike blev Front National det största vinnarna. Ett rätt och slätt, främlings fientligt parti. Ett parti som också är starkt emot bland annat sådana som mig och min livsstil. Inte bara i Frankrike gick det framåt för liknade partier, utan tyvärr också i många andra länder. Eller ta bara Kungsbacka kommun som ett exempel, ca 10% röstade på SD. - Tjena grannar!!! 

Jag är verkligen inte emot och jag hatar inte de som röstat på SD motsvarigheten till Fornt National i Frankrike. Jag är ingen person som bär hat inom mig mot mina medmänniskor. Inte alls, har bara väldigt svårt att förstå. Lika svårt som de som röstat på SD inte kanske heller verkar förstå mig och min situation. Men de som röstat kanske tycker precis som personerna bakom SD, att jag Peter inte har lika eller samma värde. Allt för att jag är homo är gift med en man som de anser inte är normalt utan istället onormal. Eller som motsvarigheterna i Finland säger alltså, Sannfinländarna - "Skicka alla homosexuella och Somalier till Åland". Men jaha, det är kanske där jag som halvfinne och homo skall bo. Nånstans mittemellan.... Men varför?

Det känns lite som om hela Europa går tillbaka i tiden istället för framåt och att vi inte tar med oss någon som helst lärdom om vår historia och te.x. andra världskriget där bland annat förintelsen ägde rum. Detta hemska som drabbade hur många människor som helst. Många av dessa främlings fientliga partier förnekar till och med idag att det ens ägt rum, så himla tragiskt!!

Tänk om vi bara kunde hjälpa, älska varandra oavsett sexuell läggning och nationalitet. För oavsett var vi bor och nationalitet så är vi ju alla utlänningar inför varandra. Vem har rätten att säga vad som är normalt och inte. Utlänningar eller inte, så är vi trots allt människor  allihopa, då med hjärtan och känslor. Frågan är bara om vi bor på "rätt" plats inför "rätt" människor!! Vem har rätten att avgöra det?


- EUROPA, vi har röstat. Och då inte på Eurovision Song Contest och Conchita Wurst som iofs var en STOR seger i sig på många sätt. Vi har röstat på vår framtid, en framtid där våra barn och barnbarn skall växa upp. Vi har inte bara röstat på hur invandring och hur åsikterna kring homosexualitet ser ut. Vi har även röstat på hur vi ser på kvinnor och deras rätt i samhället och mycket, mycket mera..... Tycker du att det ser tryggt ut? För vem vet hur just dina barn och barnbarn kanske ser ut eller kanske väljer att leva....

Nä usch, nu släpper jag detta för jag kommer ändå aldrig bli någon politiker. Blir bara arg, irriterad och ledsen och orolig och alla känslor som finns på en och samma gång. Nu skall jag istället gå och gosa med mina små valpar som inte har någon som helst förutfattat mening om mig (eller någon annan) som person. De älskar mig för den jag är och inget annat....precis som det skall och borde vara.

Inga kommentarer: