tisdag 22 oktober 2013

HJÄLPER DU TILL?

Det är inte så ofta jag är inne i centrala Göteborg, då mest för allt jag behöver faktiskt finns här i Kungsbacka. Men efter alla mina besök på Klinik 34 den senaste tiden så har det ju blivit ett och annat besök i Göteborg.

Jag brukar då ta pendeln in till centralen och sedan gå den lilla biten till Vasagatan där Klinik 34 ligger. Det är en skön promenad och man får liksom på vägen känna på stadens puls och alla människor som är i rörelse hela tiden. 

Men promenaden kan faktiskt bli lite absurd, och jag går då där och tänker för mig själv. Vad händer egentligen med världen? Här går jag glad och lycklig och skall till en Klinik som gör skönhets behandlingar och annat. Jag spenderar tusenlappar, samtidigt som jag går förbi människor som sitter med en liten trasig Starbucks mugg och tigger pengar för att överleva. Jag skall ärligt säga att jag får en hemsk känsla i kroppen då både jag och många andra med mig bara går förbi och inte låtsas se. 

Jag vet inte om det är dessa ligor som alla pratar om som har satt detta med att tigga i system. Men igår när jag var i Göteborg så gick jag förbi hela fem stycken och då i ösregn. De satt där blöta, kalla och säkert hemlösa. En gammal farbror låg raklång och hade somnat mitt på torget i ösregn. En annan kvinna satt på sina knän och med pannan på marken precis som om hon bad till gud, och man såg tydligt att hon var genomvåt på ryggen. Kan ju inte ha varit en lönsam dag för dem då inget folk var ute då regnet vräkte ner. 

Visst har världen blivit upp och ner? 

 
Vad kan man då göra åt detta? Kan man hjälpa till på något sätt? Jo det kan man. För redan i helgen har Freeport i Kungsbacka Jackbytarhelg. Detta har de i samarbete med Göteborgs räddningsmission som sedan i sin tur hjälper hemlösa med kläder och annat. Då vet man också att sakerna man skänker också kommer till de som behöver och inte några ligor. Så se till att bege er till Freeport i helgen och lämna in dina jackor som du inte längre behöver eller använder. Finns massor med människor som blir överlyckliga över att få ta del av det som ni inte längre behöver.

För detta får ni en belöning, en belöning som gynnar oss alla. - Klart man gillar det!! Mer om hur detta går till kan ni läsa om HÄR, eller på Freeports egna hemsida HÄR!



Så snälla, hjälp de som kan hjälpas. Det krävs så lite för att göra så mycket.  Så in i era garderober och rota fram de jackor som ni inte har använt det senaste året, jag vet att ni har sådana. - Det har jag också!! 

Inga kommentarer: