söndag 25 augusti 2013

WHAT'S THE COLOUR OF LOVE

Idag efter att ha kommit hem från Backamo och gjort allt här hemma så tänkte jag lägga mig och vila lite på soffan, då valparna fortfarande rusade runt här som galningar. Per valde istället sängen vilket visade sig vara ett mycket bra val. För jag kunde då inte vila. Jag fick istället starta krig mot en liten jävla fluga som irriterade mig hela tiden. Efter en stund var de två, sen tre... Jag gav då upp mitt vilande och surfade istället runt lite på min iPad.

Såg då att det var lite diskussioner idag på Facebook om färger på Cavalierer, vilket jag kan tycka är lite intressant. Idag har vi ju fyra godkända färger. Blenheim, Trefärgad, Black&Tan och Ruby. Men jag såg någon bild på Facebook där en var mer choklad färgad, alltså brun och inte kastanjeröd. Och jag har tidigare även sett helvita Cavalierer, typ albino. Tycker det är lite kul att se dessa "avarter" eller vad man skall kalla det. Det händer ju i alla raser och djur. Hittar inte längre inlägget, för jag kommer inte ihåg var jag såg det.

 
På Japanese Chin finns två godkända färger, Vit/Svart och Vit/Röd. Fast när det kommer till den Vit/Röda så finns de många olika nyanser. Allt från Lemmon till Sobel. Men de kallas ändå Vit/Röd. Men det finns också ganska många trefärgade Jappar. Lite synd att de inte är godkända som färg då vi missar en mångfald, av då kanske sunda och friska hundar. Och en fin trefärgad Jappe är faktiskt lite gulligt att titta på. Detta är ju ändå en färg som genetiskt redan finns i rasen, så egentligen borde det inte vara något fel fast de är inte godkända inom FCI, bara i USA. 

Något som förvånade mig under bilden på den "bruna" Cavalieren var att någon skrev att vi hade ett problem redan idag med att man blandade de fyra färger vi har idag med varandra. Jag blir ju då lite frågande till varför skulle det bli eller vara ett problem om man blandade färger och då gjorde det för rätt orsak och på bästa möjliga sätt? Denna fråga kommer upp lite då och då, jag har hört det förr. Det är lite delade meningar här. Blanda eller inte blanda?

Alla mina helfärgade Cavalierer har brokiga Cavalierer bakom sig. Har alltid haft och kommer alltid att ha. Tittar man på de hundar som nu lever och ställs ut och går i avel så har i stort sett alla någon brokig bakom sig. Läser man rasstandarden så står det att det "Inte är önskvärt" med vita tecken på en Ruby eller Black&Tan. Det står inte att vita tecken på helfärgat är diskvalificerande. Så jag blir som vanligt lite förvirrad av sånt här. Givetvis vill man kanske inte ha vitt på de helfärgade. Men vi vill ha en vit bred bläs på de trefärgade. Var i standarden står de att de trefärgade skall ha en vit bläs? 

Vi har brottats med så mycket hälsofrågor den sista tiden, så för mig är inte varken färg eller teckning det absolut viktigaste. Visst man kan alltid önska, men önskelistor skriver man till jul. För teckning och färg för mig är mer kosmetika, den dör inte om den har lite vitt på sig eller är kanske lite övertecknad som Blenheim eller Trefärgad. Har vi inte en sund och frisk Ruby eller kanske en Black&Tan eller annan färg i botten så har vi ju inget att bygga på oavsett om de har en "mjölkläpp", bläs eller annat. Man måste liksom lära sig att skilja lite på utställning och avel! 

Vi alla prioriterar olika och tänker olika. Detta tycker jag är bra och något man skall ta vara på istället för tvärtom. Mångfald och olika tankar och idéer kan ju aldrig vara fel. Det är ju ändå till syven om sist vi själva som väljer hur vi vill ha det, eller hur? Fast vill jag då ha en choklad brun Cavalier? Nja... 

Det var lite av mina tankar. - Nä, nu skall jag lägga tankarna på annat, nämligen TV serien "Criminal Minds"! 




Inga kommentarer: