onsdag 24 april 2013

WOOHOO!!

 
- Herregud, "Mike" och "Kitty" äter nu själva!! Asså shiiit, jag har aldrig haft några valpar tror jag som har varit så sena och svåra att få att äta själva. De är nu redan 6 veckor och jag har verkligen erbjudit och försökt med ALLA knep som finns!

Vet inte varför just dessa två har varit så svåra att övertala att de nu faktiskt är stora nog att börja äta själva. De har i stort sett bara gjort ett slick på att jag givit dem och sedan skuttat i väg och väntat på mamma "Laila". Men nuuu, kanske nu får jag dom att äta som en helt vanlig 6 veckors valp skall göra.

Skönt på ett sätt att jag inte är så noga med att lämna bort några valpar när de är 8 veckor. Oavsett om de börjar äta tidigt eller sent så tycker jag faktiskt att 8 veckor är alldeles för tidigt. Men det kan ju vara olika från ras till ras och från kull till kull. Men Cavalier och även Japanese Chin valpar tror jag att både mamma och valpar behöver varandra lite längre. De är på något sätt inte mentalt klara för en flytt vid 8 veckor!!

"Mike" och "Kitty" är praktexemplar på att deras mamma betyder mycket för dem. Och tittar jag på hur "Laila" beter sig så har hon ett lika stort behov av sina valpar. Tror man måste ge dom den tiden för att allt skall bli så bra som möjligt i framtiden för både mamma och valpar.

Hur gör ni? Lämnar ni era valpar när de är 8 veckor gamla?

Inga kommentarer: