tisdag 29 januari 2013

GP REPOTAGET!

Vet att detta retar därför så himla roligt att lägga ut det igen. Egentligen är ju detta ganska privat, kanske inget man egentligen blottar ut för alla. Men nu gjorde jag det och jag står för det. Vet hur många som helst som gör detta, både kända och okända, men de har valt att inget säga. Vilket är helt ok, - Inget konstigt alls.

Vet att sånt här retar många, även mina retuscerade bilder retar. Men jag undrar då? Använder ni smink? Hårstyling produkter? Deo eller parfym? Tvättar ni era kläder? Har ni någonsin bantat? I så fall undrar jag varför?

Att man "retuscherar" sig själv kommer bara bli vanligare och vanligare. Oavsett om man gör det med sprutor eller med photoshop. Kända personer som drottningen eller andra artister har gjort det i åratal. Många artister fixar även till sina röster på sina låtar så att det låter bättre, så att det säljer. Vi äskar att höra alla dessa hits på radion. Men är de lika bra live?

Numera är detta med att fixa till sig inte bara en lyx för kända och rika personer. Nä, även vi vanliga dödliga kan göra detta numera. Så - why not? Vi vill alla ha vackra saker runt oss oavsett om det gäller hundar, tavlor eller gardiner. Varför inte också spegeln?

Jag tycker inte det är något konstig alls egentligen. För ser verkligen modellerna ut som de gör i reklamen i verkligheten. Är de photo shoppade eller har de botox? Men säljer gör det och vi faller som furor och vill se likadana ut. Sen kan man alltid diskutera om alla dessa ideal är bra eller inte. För mig spelar det ingen roll, jag gör detta för mig själv och ingen annan. Jag är inte ute efter att varken bli modell eller nån artist. Inte heller efterlikna någon utan, bara vara jag.... alltså så som jag ser och känner mig själv!

Så varför bantar vi, varför köper vi fina kläder, varför sminkar vi oss och fixar håret med olika frisyrer och produkter? Jo, vi vill vara fina och nöjda med oss själva. Men blir vi någonsin nöjda? Vi lever i en fake värld, har alltid gjort och kommer alltid göra. Bara att acceptera... Men huvudsaken måste ändå vara att man mår bra själv. För helt nöjda med oss själva kommer vi aldrig bli.

Har nu fått tag på bättre bilder från Göteborgs Posten i helgen och även en del av texten som var med. Så bara för att, så bjuder jag på det igen. ;-)












 
Utdrag ur Göteborgs Postens bilaga - "Två Dagar".
 
Om man jämför idag med hur det var för 20 år sedan, då var det nästan inga män som använde vax i håret och nu är det säkert 90 procent”, säger Fredrik Berne, kirurg och ägare till Klinik 34.
Fredrik Berne menar att skönhetsingreppen kommer att gå samma väg. Om 20 år är det lika naturligt att besöka kliniken för att få en spruta Restylane som det är att gå till frisören idag.
Fredrik Bernes klinik säljer behandlingar inom tre områden; kirurgi, injektioner och medicinsk hudvård. Det är framför allt området injektioner som intresserar männen.
”Där har det hänt så mycket de senaste åren. Med Restylane kan du faktiskt göra ansiktsskulptering”, säger Fredrik Berne.
Den hyaluronsyra som används i Restylane och andra varumärken kan numera inte bara jämna ut rynkor och fylla läppar, en snabb produktutveckling har gjort det möjligt att använda den som ett slags modellera. Ett populärt ingrepp bland män är att skapa en kraftigare käklinje och mer markerad haka.
Peter Gustafsson, 39 år, har kommit till Klinik 34 för att injicera botulintoxin i pannan och med hjälp av Restylane få mer volym i kinderna. Efter att ha tvättat Peters hud och gett honom en lokalbedövning sprutar Fredrik Berne in den trögflytande gelen under huden där den samlas i en bula. Sedan använder Fredrik Berne tummen för att forma gelen, ungefär som en skulptör gör med det som ska bli en lerskulptur.
Första gången Peter Gustafsson gick till kliniken hade han fått ett presentkort av sina barn, två döttrar, vilka själva hade gjort ansiktsbehandlingar och läppförstoringar.
”Jag hade inte funderat på det tidigare, men jag har alltid varit fåfång och har provat på det mesta”, säger Peter Gustafsson.
När Fredrik är färdig med behandlingen ger han Peter en spegel. Peter granskar sitt ansikte och säger att han även vill fylla ut argrynkan mellan ögonbrynen. Ett par minuter senare är det färdigt och Peter får lägga sig i ett vilorum med två kylpåsar på kinderna för att minska svullnaden.
Nästa kund heter Dan Krekovic, är 33 år och jobbar som konsult på Proffice. Han har tidigare jobbat i London i en kändistät pr-bransch där utseendet spelade stor roll.
”När man såg sig själv i spegeln med djupa bekymmersynkor och folk påpekade det, då är det klart att man ville göra någonting åt det”, säger Dan Krekovic.
Men också Dan behövde ett presentkort för att ta steget fullt ut. Det var när han fyllde 30 år. Sedan dess har han genomgått flera behandlingar och nu sitter han på en stol och tittar på de bilder som Fredrik Berne precis har tagit. De studerar de mörka ringarna under ögonen.
”De får mig att se trött ut”, säger Dan Krekovic.
”Det fixar vi”, säger Fredrik Berne.
När behandlingen är färdig och Dan ligger i vilrummet med en kylpåse mot kinden frågar jag om han kan tänka sig plastikkirurgi.
”Där skulle jag vara tvungen att tänka efter, att göra den grejen känns mer farligt. Om jag inte blir nöjd med den här behandlingen så vet jag att det inte varar för evigt.”
Effekten av Peters och Dans behandlingar håller i sig från ett par månader till ett och ett halvt år, sedan är det dags för påfyllning. Dan brukar ta en behandling strax före jul och en inför sommaren.
”Jag gör det mest för mig själv, jag möter den här personen i spegeln varje morgon. Med tiden lär man vänja sig vid åldrandet men jag är inte där än när det gäller rynkor och sånt.”




Inga kommentarer: