fredag 28 december 2012

TIPS!

 
Tandsten är en vanligt problem hos våra hundar. De vanligaste problemen i munhålan är plack och tandsten. Plack är små beläggningar med bland annat bakterier och foderrester. Får beläggningarna ligga kvar mineraliseras de och tandsten bildas. Får tandstenen ligga kvar, i synnerhet den som ligger under tandköttskanten, kan det ge besvär som tandköttsinflammation och tandlossning. Vissa hundar och hundraser är särskilt drabbade av plack och tandsten redan i unga år. Tandproblem orsakar smärta, obehag och dålig andedräkt hos din hund.

Tar man inte hand om tänderna på sin hund så kan även detta orsaka infektioner som vandrar neråt i kroppen, bl.a. till hjärtat. Och detta vill vi ju inte, vi vill ju att våra hundar skall må bra.

Det finns massor med olika saker man kan göra för att munnen och tänderna skall hålla sig fräscha och friska. Borsta tänderna är kanske det bästa, men man kan även gå till veterinären och få tänderna fixade. Detta kan vara väldigt kostsamt, samt lite jobbigt för hundarna då de får sövas, fast oftast då lätt!

Om man har plattnäsor som jag har i mina Japanese Chins så är det lite svårare tycker jag att hålla efter tänderna. Lättare med Cavalierer, för deras munnar kan man i alla fall öppna. Men givetvis funkar det på alla raser, alla är inte så lätta att borsta tänderna på. Tro mig, som man har fått kämpa ibland. Rena brottnings matchen!! ;-)

Nu finns det ett naturligt medel på marknaden som heter "Platinum Oral Clean+Care". Ett toppen medel som bekämpar plack och tandsten och samtidigt gör det lätt att hålla hundarna snygga och fräscha i munnen. Hur enkelt som helst att använda bara att följa instruktionerna och det funkar toppen!! Allt är givetvis 100% naturligt och skadar inte din hund på något sätt. Har ni inte testat så gör det.

HÄR kan ni läsa mer om produkten!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för tipset, för tänderna !
(Ska beställa av den)
Det är så kul med din blogg,
jag blir ofta inspirerad av den.

Har du även ett tips på
en BRA klotång ?

Gott slut på 2012,
och ett lyckosamt 2013!

/Annika.

Vouges sa...

Tack Annika, ja jag har flera förslag på bra klotänger. Skall se om jag hittar lite bilder och info och skriva om det nån dag!! ;-)