söndag 22 januari 2012

SVART BOK!!

I Skavlans talkshow för ett tag sen var författaren Linn Ullman med. Hon berättade att hon och även hennes far, Ingmar Bergman har en svart bok. Bergmans svarta bok är väldigt känd, ingen ville hamna i den, lätt fruktad kan man säga. Men i den hamnade namnen på de personer som burit sig illa åt, gjort något klantigt, eller något oförlåtligt. Var det riktigt illa skrevs namnet längst bak i boken, och då skrevs de upp och ner. Hamnade man i boken fanns igen återvändo till Bergman.


Programmet Skavlan fortsatte och det visade sig att även nästa gäst, Håkan Juholt, har en svart bok. En kolsvart bok för att sätta på pränt att man faktiskt ibland är omgiven av idioter. Att livet är fullt av falska, elaka, egotrippade….människor! Undrar hur Juholts bok ser ut idag efter vad som hände igår och den sista tiden?

Kanske skulle man skaffa sig en svart bok. Hum? För jag skall villigt erkänna att ibland blir jag väldigt ledsen på folk. Så tråkigt att behöva se att mina hundar säljs på blocket. Jag har inget emot att de omplaceras eller annat men att jag som uppfödare till hunden INGET får veta, innan försäljning sker.

Känns så respekt löst när jag har givit förtroendet till en människa som i detta fallet dessutom är uppfödare inte kan ge samma respekt tillbaka. Lika tråkigt var det för ett tag sedan så jag såg att några av mina hundar fanns på en kennel i södra Europa. Även i detta fallet hade jag gett en uppfödare förtroendet att förvalta en av mina hundar.

Jag vet – Såld hund är såld hund och jag kan absolut inget göra. Men på något sätt känns det som om en liten gnutta respekt för mig och hunden borde finnas där. Jag måste ändå på något sätt få önska att situationen var annorlunda. Tycker det är så konstigt att andra uppfödare gör så här mot varandra. Hade det varit en ”vanlig” valpköpare så hade jag nog mera förstått. De kan ju inte känna till de lite oskrivna reglerna som finns uppfödare emellan. En liten ”pling” på telefonen ett mail eller kanske till och med ett SMS, så hade det nog inte känts på samma sätt. För kan man inte ha kvar hunden av någon anledning så tycker även jag att den kanske får det bättre i ett annat hem.

Har även haft valpköpare som har sålt sina hundar från mig och då vidare till andra uppfödare, vilket är konstigt då jag från början sålt dem som sällskaps hundar. Dessa nya ägare går igång och avlar som bara den på dem. Samma här, konstigt att inte höra av sig till mig som köpare till hunden, då de dessutom kallar sig uppfödare innan man gör på detta viset. Vad händer här?

Jag har haft flera hundar som genom tiderna har blivit omplacerade av någon anledning. Både av uppfödare och valpköpare. Dessa har då kontaktat mig och vi har tillsammans hjälps åt att finna bästa möjliga lösningen för hunden. Precis som jag tycker det skall vara.

Jag kan inget göra men än bara hoppas och be till GUD att dessa hundar från mig får och/eller har det så bra det bara går. För där de är nu eller hamnar är ju inget ställe som jag har valt till min valp. Oftast går det ju bra, jag får trösta mig med detta.


Hur var det nu med den svarta boken? Kanske är det roligare att ha en form av en färgglad kärleks bok. Där man fyller boken med människor man älskar och tycker om. En bok fylld av människor som betyder mycket för en i ens liv. De andra är inte ens värda att skriva ner. Inte ens upp och ner i slutet av boken….. Det kliar redan i mina fingrar, massor med härliga och underbara namn snurrar redan uppe i min knopp.

/ Kärlek till Er denna sköna söndag!

1 kommentar:

Lena Carlsson sa...

Måste få säga att det är en fantastisk blogg du skriver....intressant..välskriven..underhållande och samtidigt så mycket klokt att ta till sig som cavalier ägare!!
Kan man inte göra ett tillägg i köpekontraktet?? Att uppfödare måste kontaktas vid ev omplacering eller försäljning...hade varit guld värt!! Men hur man sedan skulle kunna ha koll på det är väl en annan fråga.....