måndag 12 december 2011

GAMMAL GUBBE?

I helgen har vi varit tur och retur i Stockholm kan man säga.


Hela fredags förmiddagen gick åt att bada 6 hundar. När väl de var fönade och fina så var det bara att sätta sig i bilen och åka mot Stockholm. Med oss i bilden hade vi också ”Nemo”, den hund som vi hittade ett nytt hem till. Resan gick bra men det var mörkt och väldigt blåsigt. Jag och Per satt och gungade fram och tillbaka då vinden tog tag i bilen. Ibland gungade vi i takt med musiken på radion. Vissa bitar på vägen upp stormade det ordentligt, lite läskigt faktiskt.

När vi svänger in på Timmermansgränd 3 så kommer de glada och förväntansfulla nya ägarna till ”Nemo”. Vilken tajming!! Allt gick bra och nu hoppas jag att han får ett bra fortsatt liv i Stockholm. ”Nemo” är den 6 åriga Cavalier jag för ca 2 veckor sedan sökte ett nytt hem till. Vi har inte fött upp honom men ställde upp och såg till att han fick ett nytt bra hem.

Sedan var det bara till att kånka och bära in hundar och packning till Lena. Thompa hade gjort och förberett en smaskig måltid så det var i stort sätt bara att sätta sig till bords efter att ha kramat på varandra lite. Middagen var mums och lika så vinet som Thompa själv hade valt. Det hette ”Tomasio” eller nått!! Anna kom också över och myste en stund och tillsammans tittade vi på den rafflande och spännande Idol finalen.

Det blev en sen kväll som vanligt när man träffas såhär och stackars Lena stod fortfarande och fönade hundar när jag gick och la mig!

Upp tidigt som attans. Och skall faktiskt erkänna att jag var både jäkligt trött och faktiskt lite nervös. Enligt PM;et så var 28 Japanese Chins anmälda vilket är rekord för året. Mest spänd var jag nog på de hundar som man vanligtvis kanske inte ser. Med detta antal så tänkte jag att det kommer hundar från andra länder också, vilket är roligt. De flesta andra ser man ju då och då i ringarna. Andreas Schemel hade fått denna ära att döma den Nordiska Vinnarutställningen på Stockholms hundmässa. Fast för mig är det och kommer nog ändå alltid vara - Stora Stockholm!

Jag skrev i det förra inlägget att ”Kenzo is da shit!”. Och ja, det kan man ju tolka som man vill för det gick i alla fall SHIT för honom. Han slutade som dagens 4a Bästa Hane. Tror nog att ”Kenzo”, Ch. Aranel Kenzo gjorde sin sämsta utställning någonsin och man inte räknar med hans debut som också var på denna utställning för 2 år sedan. ”Viktor”, Vouges Roiyaru Toriko var helt galen och vet inte vad det var i hans frukost för han var helt vild. Han gjorde inte heller så bra ifrån sig och var oplacerad i Bästa Hane. Gammel mannen ”BuBu”, Ch. Homerbrent Asobu som egentligen hade gjort sin sista utställning fick följa med då det hade lagts till att även veteranerna skulle kunna vinna en titel. Han fick den och är numera även Nordisk Veteran Vinnare 2011.

Sedan var det flickornas tur. Lilla ”Greta”, Vouges Roiyaru Naiki vann sin klass som jag tror var en av de största klasserna. När det sedan var dags för ”Kiki”, Ch. Homerbrent Chinki och ”Sawa”, Ch. Homerbrent Sawayaka så hade de inte heller turen med sig som har gjort det så bra under året. De slutade som 3a & 4a i Championklassen och oplacerade i Bästa Tik. I bästa tik så kom lilla ”Greta” från ingestans och helt naken och blev BÄSTA TIK. Det snurrade i huvudet och jag tänkte för mig själv – Maj Gaad, What’s going on?? En helt naken ”Greta” vinner och slår 18 andra tikar. Men domaren dömer och gör sina val.

Dags för BIR & BIM. Ch. Jappegårdens Sojo-Sojo blev vald till dagens Bästa Japanese Chin och ”Greta”, blev BIM. Båda två fick nya titlar som Nordiska Vinnare 2011. ”Greta”, fick även en titel till som Nordisk Junior Vinnare 2011. Grattis till Katarina och ”Sojo”. Och givetvis till alla övriga vinnare både på Jappar och Cavalierer (Som jag tyvärr inte såg så mycket på).

Två nya Nordiska vinnare 2011
Ch. Jappegårdens Sojo-Sojo & Vouges Roiyaru Naiki
Domare: Andreas Schemel

Efter utställningen så har man den lååånga vägen hem igen. Vi hade bestämt med Susanne att vi skulle köra tillsammans hem. Susanne var själv så det är alltid skönt att veta att man på något sätt inte är själv på vägen om något skulle hända. Vädret var ju inte heller så lovande. I bestämde oss för att stanna och äta på restaurang ”Gyllene Måsen”. Väl där så var vi alla så himla trötta och ville bara hem. Vi beslutade att vi får stanna flera gånger för att hålla oss vakna. En gång och köpa kaffe, en och tanka osv….

Första biten på vägen hem var OK. Vi poppade musik och gjorde allt för att hålla oss vakna. Men Vädret strax innan Jönköping och nästan till Borås var HEMSKT. Det snöade och blåste som bara attan. I detta väder var det inte så svårt att hålla sig vaken. Jag satt som vanligt på min sida och bromsade och skrek hela tiden då det kändes som om vi inte var på vägen och körde ibland.

Efter Borås så lugnade sig allt. Och när man åker så långt så sitter man inte och pratar med varandra precis. I alla fall inte jag och Per. Ämnena tar liksom slut och man vill bara hem. Så det blir mycket tänkande. En tanke som jag tänkte på är att jag mer och mer ser att alla regler som vi har i våra klubbar och olika föreningar inte riktigt gäller alla, bara en del. Hur kan det få vara så?? Varför har det kommit till regler om de ändå inte följs? Jag bara undrar!!

Väl hemma så hade Anton och Johanna tagit så väl hand om alla hundar hemma. Jag och Per kom in i en andra andning och började flytta alla valparna till ett nytt rum. Dels för att allt funkar och dels för att nu vill vi sova ostörda. Att flytta och fixa med två kullar tar tid och det blir mycket städa och fixa. Men det blev bra, och mammorna och valparna verkar lika nöjda som vi.

När vi den sista tiden har gjort resor som denna så känner jag att jag inte är ung och rask längre. Kanske dags att inse att man är en - Gammal Gubbe!! Det tar på krafterna och i dessa lägen önskar jag att det gick att köpa Pippi Långstrumps ”Krumelur piller”. – För jag vill aldrig bliva stur!!

Söndagen gick både jag och Per omkring som två zombies….. som sagt – Gamla Gubbar!!

Inga kommentarer: