söndag 20 november 2011

LIVET ÄR HÅRT IBLAND!!

Just nu sitter jag uppe natt två!

Igår var jag vaken 24 timmar. Gick och la mig vid 08:30 på lördags morgonen efter att ha suttit uppe och vakat Riah, då det såg ut som om hon skulle valpa.

La mig i soffan och tittade på PLAY TV och dess olika kanaler. Tittade på ”Fråga Olle” och alla galna människor där. Herregud säger jag bara. Tänk vad folk delar med sig, och inte skäms ett dugg. I detta program stannar verkligen INGET innanför sovrummets fyra väggar.

Efter detta gick jag igenom några ”Lyxfällan” i brist på annat. Men stackars människor säger jag bara. Förstår att det kan vara lätt att hamna i en ond ekonomisk spiral. Men dessa har ju NOLL KOLL!!!

Hela tiden var ”Riah” lugn. Hon gjorde några ryck och bäddade och flåsade lite men sov mest. Vid 8-tiden kommer Per upp och tar över så att jag kan gå och lägga mig och sluta ögonen en stund. Somnade ganska fort och under tiden låg ”Riah” bredvid mig och sov som en stock hon också.

Per tog hand om alla andra hundar och städade undan lite då Lena Svalling-Ekdhal var på väg hit med flyget från Stockholm.

Runt 13:00 kommer vi upp både jag och ”Riah” och då sitter en glad Lena och njuter av en kopp kaffe i köket. ”Riah” rusar runt och visar mer och mer att nu är det nära. Men det vill sig inte riktigt. Valpen vill INTE komma ut. Jag försöker känna, och känner valpen tydligt men även om ”Riah” har hur starka kryst värkar som helst så vill det sig inte riktigt. Hon kämpar på och är så otroligt duktig.

Vi kastar oss efter en stund i bilen och åker till Västra Djursjukhuset för att få hjälp. Väl där så känner veterinären det jag känner och vi lirkar ut valpen. Såg lite brutalt ut men ”Riah”, hon är en järn Lady och sa inte ett ljud.

Ut kommer en fullgången hanvalp som tyvärr var död. Kanske var detta orsaken till att den inte ville komma ut hela vägen. Men vad jobbigt… tyckte så synd om ”Riah”. För när väl denna lilla valp var ute så konstaterade vi att det var tomt. Livet kan vara så hårt ibland!!

Väl hemma med en lågmäld ”Riah” så hade ”Tina” fått upp flåset lite. Jag gick och la mig vid 22:30 och är nu uppe igen (24:00) då hon bäddar och fixar som bara den i sin korg. Kunde inte riktig sova och slappna av så jag sitter nu här med en sovandes ”Tina” bredvid mig, en kopp kaffe och tända ljus i hela huset. Mys faktor!!

Tycker så synd om lilla ”Riah”, hon ligger lite låg och verkar ledsen nedanför min säng. Som sagt, livet är hårt och orättvist ibland. Så nu hoppas jag på lite bättre tur för ”Tina” och hennes små….

Sova?? Det får jag göra när jag dör!!

1 kommentar:

Carola sa...

Hoppas Tinas valpning gick bättre.. Tycker synd om Riah som förlorade sin valp, det är alltid trist när valpar dör o när det bara finns 1 o den dör så är det synd om tiken som saknar sin valp så mycket.