onsdag 12 oktober 2011

JAG TÄNKTE PÅ EN SAK!

Att jag har tagit en paus i att ställa ut Cavalierer i år har varit för mig väldigt nyttigt. Jag behövde verkligen det. Det har gett mig mycket mer än jag själv från början trodde. Jag behövde komma ur ”Cavalierbubblan” och stå lite utanför och titta in. Man ser då små saker på ett helt annat sätt. Saker som man inte ser när man är inne i bubblan. För på något konstigt sätt så åker ofrivilligt skygglapparna på inne i bubblan.

Det var inte så lätt i början då man gärna ville vara med. MyDog i januari i år var första gången som jag stod utanför ringen och tittade in på alla Cavalierer som gick runt, runt. Men som tur vad så hade jag mina Japaneser att fokusera på istället. Vilket gjorde att min paus från hunderiet inte blev så stor. Tävlingsnerven är svår att pausa ifrån.

På väg hem från Norge i helgen så satt jag i bilen och funderade på vad vi som uppfödare skulle kunna med små enkla medel ändra den negativa trend som har drabbat Cavalierern de senaste åren. Jag tror ändå att även den lilla uppfödaren kan göra mycket. Allt måste inte göras på klubb nivå även om det kanske ger en starkare, snabbare och större effekt.

Vad kan vi då göra? Jo, först måste vi sluta med att ofta för egen vinning skull sluta snacka skit och sprida rykten om vissa hundar eller andras. Detta skadar inte bara den som äger hunden utan även rasen. Oftast är det så att det är en ganska ”känd” hund som det pratas om. Kanske har han eller hon många avkommor efter sig. Kan tillexempel vara en känd och vinstrik avelshane i England. Jag vill inte nämna några namn på hundar men det finns flera som har varit framgångsrika och välanvända de senaste åren. Hundar som det då givetvis skall snackas negativt om. Det pratas inte ofta om det positiva hunden i fråga har bidragit med till rasen.

Att nedvärdera honom är helt förkastligt. Det skadar inte bara honom i sig själv utan även ALLA hans avkommor. Eller kanske till och med barnbarn. Varför lyfts bara det negativa fram och inte det positiva? Här har faktiskt vi uppfödare ett ansvar. En hane som går mycket i avel kommer med all säkerhet inte bara producera bra och toppen avkommor. Men i det stora hela så är de flesta faktiskt helt OK.

Lösa rykten kan förstöra så mycket. Det kanske gör att vi missar en massa väderfulla hundar som på grund av skitsnack inte används.

Ibland lyfts även en hund fram i negativ form som en syndabock. Denna hund behöver inte ens finnas i livet. Man försöker lägga skulden någonstans för att rentvå sig själv och ens hundar. Varför det ser ut som det gör idag. Denna stackars hund som på sin tid var en fantastisk hund har ju som död sedan länge inte en chans att försvara sig idag.

Samma gäller det när man försöker svartmåla en hel kennel bara för att kanske en eller två hundar har blivit sjuka. Eller har producerat något som inte är bra. Bara för att en hund i en kennel blir sjuk behöver det ju inte betyda att alla på samma kennel är sjuka. De behöver ju inte ens vara nära släkt.

Om vi tar Homerbrent som ett exempel, som jag vet att det idag pratas om, gör detta mig riktigt jävla förbannad. För det första, varför ger man sig på en kennel som idag inte kan försvara sig? Att ge sig på Homerbrent är detsamma som att ge sig på hela rasen Cavalier King Charles Spaniel. För vilken Cavalier idag har inte en eller flera Homerbrents bakom sig?

Jag har själv personligen suttit i köket på Homerbrent och pratat om t.ex SM. Att bara sitta och lyssna var en njutning för mig. Detta arbete som lades ner och hur det tänktes och planerades. Jag lovar här snackar vi ansvar för rasen. Många borde ha åkt dit och tagit reda på fakta innan de börjar prata och sprida massa falska lögner!!

Ofta har jag kommit på att pratar man illa om en kennel eller en hund, så har man inte ens dessa i sina stamtavlor eller kennel. Vad vill man då åstadkomma med detta? För mig blir det bara att man åter igen skadar rasen. Varför lägga all denna energi på att förgöra andra och andras hundar och arbete i avel.

Här har vi som uppfödare ett STORT ansvar att ta. Det är ju vi själva som gör rasen sjuk med allt detta skit snack. Det är vi som skriver om att vi har hjärtkollat, scannat, DNA testat mm. Det är vi som sprider med vinden rykten om att den producerad det eller den skall man inte använda för att den har t.ex Ch. Mareve Indiana i 5e led. Vi försöker höja oss själva och våra egna hundar genom att sänka andras hundar och deras arbete.

Detta skadar faktiskt bara vår ras, vi gör den sjukare än vad den är och på något sätt njuter vissa av det. Varför?? Allt detta snack snappas upp av media som spär på och gör så att det blir ännu värre. Blir rasen nu t.ex förbjuden i Holland så kan vi bara klappa oss själva på axeln. Mest för att vi är så duktiga på att förstöra för oss själva.

Men jag tror på rasen och en ljus framtid. Jag kan inte ändra på andra än mig själv. Jag har i min paus försökt att se ljuset i tunneln. Jag hoppas att vi tillsammans kan se samma ljus någon gång, och sluta upp med alla dessa ryktesspridningar & bullshit. Det skadar bara vår ras. Och på något konstigt sätt så är det vi själva som gör det.

Rasen Cavalier King Charles Spaniel är stor och populär men samtidigt så liten och just nu skör. För på ett eller annat sätt så kan man hitta gemensamma nämnare i dagens alla stamtavlor. Eller hur!?


1 kommentar:

Anonym sa...

Bra tankar hoppas fler tänker så