torsdag 16 september 2010

BLOCKET.SE ELLER FINN.NO ELLER ANNAT!!

Jag skall villigt erkänna att jag själv har tänkt att - Är man verkligen seriös om man annonserar sina valpar på Blocket eller Finn eller liknande.

Men efter att ha varit på ett uppfödare möte med Japanese Chin Sociteten så tänkte jag faktiskt om. Man är ju inte sämre än att man kan ändra sig, eller hur?

På detta möte så kom en mycket trevlig kvinna vid namn Fredrika Rönnqvist. Hon representerade SDHK och Arken/avelsråd. Hon gav oss massor med råd när det kommer till avel på minoritets raser. Men hon ville även nämna något som hon sa att hon alltid numera gör när hon är ute och föreläser på diverse klubbar och föreningar.

Fredrika menade på att vi som föder upp rashundar och dessutom meriterar och undersöker våra hundar måste ut och konkurera med alla dessa uppfödare ute i landet som dels föder upp blandraser men även renrasiga hundar men då utan stamtavla.

Hon menade på att vi är för ”stolta” som inte vill/vågar annonsera på t.ex. Blocket. Men alla dessa människor som köper dessa hundar vet kanske oftast inte hur det skall gå till vid ett seriöst hundköp. Samtidigt så lämnar vi en hel marknad helt öppen och blandraser och hundar utan stamtavlor säljs som aldrig förr. Och hon påpekade också att priserna är det ingen större skillnad på.

Hon sa – Upp till kamp. Ut och annonsera och konkurrera. De tar era valpköpare ifrån er. Dags att visa att det finns seriösa uppfödare som även annonserar på sidor som blocket. Hur skall vi annars kunna slå tillbaka och bekämpa det vi inte tror på, och står för?

Genast började hjärnan tänka. Så här har jag aldrig tänk innan, men ”why not”!! För det finns ju inte en speciell blocket typ, eller? Man väljer ju ändå tillsist vem som skall köpa eller inte. Hur skall man kunna veta om personen i fråga har tittat på valphänvisningen innan.

Nä, jag tänkte om och provade att annonsera. Jag sållar, men det gör jag oavsett vem som ringer och var de har fått tag i mitt namn ifrån. Jag är väldigt hård och noga vem som köper mina hundar.

Har på alla mina år (23) bara tagit tillbaka EN hund. Den hunden tog jag tillbaka efter två månader då hans nya matte tyvärr hade fått en massa hjärntumörer. Vilket var mycket tragiskt och hemskt. Sedan har jag fått tillbaka 3 andra hundar, men dom ägde jag ju till hälften. En var Ch. Vouges Charlotte, och hennes bror Vouges Chippendale (2 cert + BIS i Finland, 1 Cert i Sverige) och lilla ”Baby”, Vouges Million Dollar Baby. Hon är en yngre helsyster till Ch.Vouges Invincible, just nu No.1 i Sverige. Dessa hundar tog jag med GLÄDJE tillbaka, tror jag flera hade gjort också.

Så upp till kamp. Sålla, men ut och konkurera, visa att vi finns, stå för att vi föder upp friska och fina hundar med stamtavlor, oavsett ras. Det tänker i alla fall jag göra i fortsättningen.

Sedan får ni andra som tycker att Blocket och Finn är ett ”träsk” för oseriösa, göra som ni vill!

Inga kommentarer: