fredag 2 juli 2010

WORLD DOG SHOW 2010 I DANMARK

Efter utställningen i Jönköping var det bara att ge sig hem och tänka om, ladda om och packa om. På Torsdagen kom Bob & Jean (Clopsville/Catemmsal) från England. De skulle följa med oss ner till Danmark.

När vi väl hade packat allt, fått med oss hundarna så styrde vi kosan om Danmark och Herning WDS. Vi hade med gemensamma vänner hyrt ett hus mitt emellan Herning & Ribe. Ett jätte fint hus med bubbelpool, Bastu & 4 sovrum och ja, allt man kan önska sig.

Tanken var från början att vi skulle vara ett gäng som åkte. En efter en droppade av pga sjukdomar och jobb. Så synd, att alla inte kunde åka. Men vi får ta igen det en annan gång. Vi fyra (Jag, Per, Bob & Jean) kunde ju då gotta oss i huset alldeles själva!! ;-)

På vägen ner så skulle vi hämta nyckeln till huset. Novasol som vi hade hyrt av lovade att lägga ut nyckeln då vi inte skulle hinna fram innan de stängde. Mycket trafik, plus en olycka som gjorde att vi fastnade i LÅNGA bilköer i Danmark. Väl framme vid Novasol så fanns där ingen nyckel. Åhh, så frustrerande Men efter några samtal till huvudkontoret så kom en dam och öppnade så att vi fick vår nyckel och kunde åka till huset. Som kompensation så fick vi en flaska vin. :-)

Uppe med tuppen på lördag morgon för att åka mot Herning och helgens första utställning. Som vanligt är det alltid jobbigt att ha två raser, det krockar hur man än gör. Men men, det gick bra. Först sprang jag bort med "Kenzo", Aranel Kenzo och till min stora glädje så vann han sin klass och fick titeln JUNIOR WORLD WINNER - 2010. Hur nöjd som helst.... Sedan skulle vi in i ringen igen för att tävla om certet. Oj, dubbel glädje, han vann även det!! Vilket nu gör att han har sammanlagt 12 Cert!! Not bad...

Reglerna för utställningen var lite förrvirrande och jag uppfattade aldrig att han även skulle in igen och tävla om BIR. Jag missade det, då jag fastnade i Cavalier ringen... Det gör inget, jag fick vad jag kom för på "Kenzo". Och att han skulle bli BIR var inte så troligt ändå. För BIR blev en fantaskiskt vacker Dansk hund vid namn, Ch. Roseheaven's Fabian Society. Grattis!!

I Cavalier ringen höll Champion hanarna på när jag kom springades tillbaka med "Kenzo". Per visade "Jackson", Ch. Vouges Invincible och Jean var snäll och ställde upp och visade "Teddy", Ch. Vouges Charlatan. Båda hade gjort sin första bit med att gå en runda och varit på bordet och fått Exellent!

Jag tog över Jean's fina jobb med "Teddy" och blev placerad som 2a i den stora Championklassen. Endast slagen av dagens vinnare!! "Bailey", Ch. clopsville Baileys var anmäld i en jättestor öppenklass. Han fick Exellent men blev inte placerad. Men jag var nöjd ändå, för denna dagen visade han sig bra. Det gjorde han INTE in Jönköping. Så bara det var en vinst för sig.

Efter Champion klassen var det dags för Juniorer. I denna klass hade vi anmält "Rickey", Clopsville Gin Rickey. Även här var en stor klass. Tror att det var ett 20-tal i klassen. Efter lite möda och vånda så kunde dagens domare Mr. Tamas Jakkel från Ungern placera "Rickey" som nummer 1. Herregud, JUNIOR WOLD WINNER - 2010, nummer två! Så himla roligt.

Vi åkte i förhoppning om att få en trevlig helg med våra vänner, och hem åker vi med två Junior Vinnare. Så himla roligt men också oväntat. Jag kommer ihåg det som igår när "Koko", Ch. Chinart Kokuo-No var Junior Världs Vinnare -2008 i Stockholm och hur stort jag tycket det var då!! Nu fick jag två!! JIPPIE!!!

Vi hade inga tikar med oss. Men från Tjeckien kom "Laila", Ch. Vouges Orthia och Michaela & Josef. Som vanligt visade Michaela "Lalila" så fint och proffsigt, vilket slutade med att de vann sin klass. Även "Laila", fick då givetvis Exellent!

Hem till vårt hus i Danmark åkte vi med två Junior Vinnare. Både väldigt glada och trötta. Spänningen på en utställning tar på krafterna. Plus alla vänner man vill prata med från andra länder som man inte träffar så ofta, gör att det blir "tilt" i huvudet. Jätttekul...

Dagen efter var det Cavalier Special i Ribe. Hit hade vi anmält tre, "Bailey", Teddy" & "Jackson". Alla fick Exellent, men ingen av våra placerade sig!

Vi har haft en otroligt trevlig helg. Båda utställningarna var väldigt väl anordnade och allt bara flöt på bra. Allt var bara så bra ordnat. Stora ytor både i Herning & Ribe. Massor med god mat bjöds det på på Specialen. Vilket jag tror var MYCKET uppskattat. Jag tror nog att Danskarna slog oss med att anordna Världs Utställning & Special. Tack Danmark för ett mycket bra jobb!!

Atmosfären var även den på topp. Många trevliga och glada människor. Så många att man tyvärr inte hann med att prata med alla. Hoppas att vi kan ta igen det och mötas på någon annan utställning snart! En och annan diskution kom upp, och jag kan lova att det diskuterades..


JUNIOR WOLD WINNER - 2010
Clopsville Gin Rickey

JUNIOR WORLD WINNER - 2010
Aranel Kenzo

Nu är det bara att tänka om, ladda om och packa om. För nu i helgen är det två dagar i Borås som gäller. Lycka till, till er som skall dit!! Vi ses där....

Inga kommentarer: