måndag 1 mars 2010

"DEN SOM LETAR HAN FINNER"

Jag har alltid tyckt att Facebook har varit en VÄLDIGT positiv sida. Alla skickar både hjärtan och kramar, blommor mm till varandra. Man kan även "klicka" på en knapp som heter "gilla", så fort någon har gjort ett inlägg. Jag är väldigt glad att det inte finns en knapp som heter "Ogilla". Men ibland kanske "Ogilla" knappen hade kommit till användning.

Verkar som om hälso debatten om hurvida vi skall kolla våra små rara Japanese Chins är bra eller inte, har kommit igång på FB. Man kan till och med läsa raden "Den som letar han finner". Givetvis är det så. Jag tycker, och nu är detta min personliga åsikt att detta inte har någon som helst plats på Facebook. Har man dessa åsikter och vill ventilera detta så får man ta detta med personen det berör och inte "hänga" ut någon med namn där.

Japanese Chin Sociteten i Sverige har tagit fram avelsrekomendationer att man bör kolla både Hjärta & Knän innan avel. Vad är det då för fel att följa dessa? Är man oseriös då? Tycker nog personligen att det säger mer om dem som inte kollar. Vad tar de för ansvar?

Men, vi har alla olika åsikter och vi har olika tankar om hurvida vi skall avla på våra hundar. Vi måste lära oss att acceptera varandra, och varandras beslut. Det finns gott om plats för oss alla. En del vill kolla sitt material och en del tycker att det är mindre viktigt. Man jämför sina hundar med människor. Hade vi kollats på samma sätt så hade INGEN av oss fått gå i avel. Så sant, så sant. Eller till och med bilar. Men på så låg nivå!!

Facebook är lite som en "kindergarden" för oss vuxna. Men att hoppa på människor för att de inte gör som de själva vill, är mera än barnsligt. Vi har ett demokratiskt samhälle där alla får tänka och tycka som de vill. Men att försöka styra nån!

Vad är vi rädda för? Vad blundar vi för? Jag är är stum av förvåning, och kommer inte på något mera att skriva. "Om jag ansvarar för mitt, så ansvarar du för ditt" Ok?

Eller som jag skrev på Facebook, "Den som inte letar, har den då friska hundar?"

Inga kommentarer: