onsdag 25 november 2009

MARJA HAR VALPAT!!

Oj, vilken natt. Så spännande att få valpar av en annan ras än Cavalier King Charles Spaniel. En erfarenhet rikare!

Lilla Marja bäddade lite igår natt. Inte mycket men man kunde ana att det var något på G. Hon var lite tidig då hon har sina 63 dygn nu på fredag.

Men det var inte förrän på förmiddagen hon satte igång på riktigt. Hon bäddade, flåsade. Visste inte riktigt om hon var kissnödig eller om det var 2:an som gällde. Stackarn, hon kände bara att det tryckte på någonstans. Inte lätt att veta när man får valpar första gången.

Det tog LÅNG tid, första valpen föddes nu i natt. Runt 01:00 tiden. Marja var då redan jätte trött efter att ha jobbat på som attan hela dagen. Efter att hon fött den första så bestämde hon sig för att vila några timmar (Klokt val). Nästa valp kom inte förrän vid 5 snåret nu på morgonen. Sedan vilade hon några minuter för att bestämma sig att det var lika bra att klämma ut en till.

När det var gjort var det som om hon inte hade gjort något. Hon såg pigg ut igen och satt stolt mitt i den lilla skaran valpar. Jag gjorde frukost till mig själv, och Marja kom som ett skott och var inte sen med att vilja smaka. Allt var frid och fröjd.

Jag var ärligt talat lite orolig ett tag i natt, efter att första valpen var född så orkade inte Marja stå upp längre. Min tanke var bara - Herregud, hur skall Lilla Marja klara av detta!?

Men måste säga så här i efterhand, att hon skötte allt galant. Just nu ligger hon brevid mig och sover med sina valpar. Jag är också helt slut, varför vet jag inte. Man sitter ju bara brevid och tittar på när Marja jobbar. Men det tar på krafterna att få valpar.

Har nu flyttat in alla valpar i sovrummet och skall nu ta mig en tupplur medans mammorna och valparna sover. Snart är det liv i luckan igen. Måste bara säga att små nyfödda Japanese valpar är hur söta som helst. Små näpna huvuden, runda som pingisbollar....

Nä, nu somnar jag snart. Vad säger man God natt, eller God morgon. Nu skall jag försöka sova.
Tre små Japanese pojkar har kommit till världen, gud va kul!!!

1 kommentar:

Ingela sa...

Jättegrattis till "ulltottarna" kan tänka mig att de är hur söta som helst:))