onsdag 21 oktober 2009

JAPANESE CHIN SOCITETEN

JCS är special klubben för Japanese Chins. (http://www.japanesechin.se/JAPANESE_CHIN_SOCIETETEN.html )

Den 7-8 November håller klubben en Uppfödare & Medlemsträff i Laxå. Under denna helg skall vi prata om allt som har med rasen att göra. Bland annat hälsan; då mera ingående om hjärtan & Knän. Precis som på Cavalierer. Sedan skall vi även prata om SRD, där domarföreningen och någon domare kommer och pratar om det. Givetvis så skall vi även få information från SDHK (Svenska Dvärghundsklubben) Skall bli spännande och se om det tänks på samma sätt som vi tänker inom Cavaliersällskapet.

JCS är en liten klubb, inte alls som Cavaliersällskapet. Medlems antalet är inte alls så högt. Men trots detta så finns det de som har både röntgen syn och starka åsikter. Givetvis kan inte alla ha samma tanke och åsikt. Men att hitta på att hundar "kanske" har någon defekt eller är sjuka. Ja, då är man fel ute tror jag. Helt OK om man inte tycker om en speciell typ eller hund eller päls eller rörelser osv. Vissa gillar Hallon och andra Jordgubbar, inget av dessa är fel. Bara en fråga om tycke och smak. Men att hitta på saker, bara för att vara elak och förstöra. Då kanske man är på fel plats i fel hobby. Tycker inte detta hör hemma i hundvärlden. Kanske så det skall vara inom en klubb!? Ingen aning, själv är jag inte någon förenings människa. Jag råkar bara älska hundar. Inget ont i klubben, men även i denna klubb finns det personer som har hållt på med hundar i 100 år och har ändå inte lärt sig speciellt mycket. Kanske kan en utbildning som denna ge oss en annan syn både på klubben, rasen och människorna runt om... Hoppas verkligen det!

Jag tycker att "vi" inom Cavaliersällskapet hade en RIKTIGT bra uppfödareutbildning. Den har nu i dagarna gjort sina sista möten i Norr & Söder. Men när vi hade den i Göteborg i våras, så tror jag att många gick hem glada och nöjda, och kanske med lite nya tankar om framtiden. Hoppas att det blir så även på JCS möte. Skulle vara kul om SCKCS kommer att ha en likvärdig utbildning nästa år, som en fortsättning, DEL 2.

Japaneser är en ny ras för mig, även om jag alltid har velat ha EN! Om nu rasen är ny, så blir ju även människorna runt rasen nya för mig. Men jag kan nog säga att jag inte lärt känna en enda ännu, då Cavaliererna tar så mycket tid. Hinner inte "hänga" vid ringen. utan det blir bara att springa in och ur. Så kanske får jag känna dem på pulsen den 7 November. Har förstått att jag inte är så omtyckt, men om inte jag känner någon, hur kan de då känna mig???

Spännande skall det i alla fall bli....... *ler*

Inga kommentarer: