söndag 20 september 2009

HAR STORLEKEN BETYDELSE?

Ja, det kan man fråga sig. Beror kanske på vad man pratar om. eller hur? *Ler* Men nu tänkte jag mera på storleken på hundar och inget annat.

Det finns en mängd olika raser, som skall vara olika stora. Sedan om man tittar på EN ras .te.x Japanese Chin så skall det vara en liten och lätt Dvärghund som skall väga mellan 1,8 - 3,2 Kg. eller ca 25 cm i mankhöjd för hanar och tikar något mindre. Mest önskvärt på en cavalier är att vikten ligger mellan 5,5 -8 Kg.

Om vi tar och återgår till Högbo Bruk, så sa domaren till Per när han placerades som 4:a Bästa Hane, att han fick stå där då "Koko" var lite liten !??! Tydligen ville denna domaren ha stort. I alla fall när det kommer till hund. Nu vet inte jag, då jag inte var där hur stora de var som stod före "Koko". Men efter som domaren sa att han fick stå där han stod så förmodar jag att de i alla fall var lite större än honom.

På cavalierer kan detta också hända att domaren säger, - Din hund är lite liten och får därför en 2:a idag. Man kan vara liten på många olika sätt. Liten och outvecklad mm.

Efter att Per och Hanna kom hem så tog jag mina Japaneser och vägde dom. Jag är ny och vill lära. Ögat kan lura och hundar kan se större ut än vad de är. Jag slängde upp dem på vågen en efter en och resulatet blev: (Kanske skulle man ta cavaliererna en dag)

BUBU - 3,2 Kg
KOKO - 3,0 KG
MARJA - 2,9 KG (mat glad)
BETTY - 2,0 KG
KENZO - 2,7 KG

Och då är mina i trivsel vikt, kanske lite väl runda, de älskar mat! Men jag blev lite förvånad hur jämna de var ändå. De skiljer sig väldigt i ålder, men ändå ganska bra vikter tycker jag. I alla fall om man jämför med standarden. Koko vägde 3,0 ganska precis, och ändå var han för liten. Men jag lovar han är liten och naggade god.

Har nu då storleken någon betydlese? Är det så att störst går först? Är det en smaksak? Kankse skall man inte bry sig så mycket om storleken och hunden är fantastisk i övrigt. Ja, det verkar som om det är upp till var och en, eller hur?

Vad föredrar du, Stort eller litet? Jag vet i alla fall vad jag vill ha.......... *ler*


STOR & LITEN

BAMSE STOR

JÄTTE vs MINI

Inga kommentarer: