fredag 29 maj 2009

POLITIC OR NOT POLITIC?

Eller så kanske man inte säger, kanske är det ”to be or not to be”. Men i alla fall, ordet politik har varit ett hett ämne den senaste veckan. Tydligen var detta ett väldigt känsligt ämne. Vilket är väldigt synd. Det finns många känsliga ämnen i hundvärlden, alla vet om dem men ingen vågar prata om dem. Politik finns överallt, inte bara i rikstadshuset eller inom EU, utan överallt. Och alla tycker vi inte alltid lika. Politiken finns i melodifestivalen, i klassen i skolan, på jobbet, i familjen, ja överallt. Att den inte skulle finnas i hundsammanhang är ju inte så konstigt. Den som tror något annat har fortfarande en del att lära sig. Den finns givetvis även här.

Men kanske inte är riktigt som alla tror. Att vinna i ringen behöver inte betyda att det är politik det handlar om. Man kan faktiskt ha enligt domaren dagens finaste hund. Så enkelt är det. Oftast så är det faktiskt med handen på hjärtat två väldigt fina, välpresenterade och välskötta hundar som står där i slut ändan som BIR & BIM.

Det pratas också ofta om att det gäller att det är rätt person i andra ändan av snöret. Visst kan det vara så, men om det är så, så har faktiskt denna person jobbat stenhårt för att komma dit. Det skall personen ha en stor eloge för. För att jobba sig fram till toppen kräver oerhört mycket jobb och slit. Så jag ser inget fel i detta. Men man kan ta sig dit på olika sätt. Jag tror på ”fair game” och inte på fusk och annat. Vilket är ett annat känsligt ämne.

Kolla på många tjejer som är mittuppslagen i playboy, hur hamnade de där? Vilken väg tog de? Ja, direkt så tror man att de kanske har gått sängvägen. Men vem säger att det är så? Men det är en tanke man direkt får, eller hur? Det tror jag gäller nästan alla. Vissa av tjejerna har blivit begåvade med ett fantastisk affärs sinne och en kropp som de givetvis drar nytta av. Behöver jag nämna Svenskan, Victoria Silvstedt. Sedan har vi de som fuskar sig fram med att göra diverse ingrepp i sina kroppar för att nå lika framgång. Vad är rätt och vad är fel, fusk eller inte?

För att överföra detta till hundvärden så är skillnaden inte så himla stor. Vissa har orken och styrkan och möjligheten att dra nytta av politiken. Jag tror att om man har den situationen så drar man nytta av den. Det hade vi ALLA gjort. Dumma vore vi kanske annars.

Alla har vi på något sätt blivit utsatta negativt av politik. Men jag tror att i stort sett så har alla även haft nytta av politiken någon gång i livet. Det är bara så här det är. Sedan kan man alltid tvista om det är rättvist eller inte. Man måste se det från alla olika vinkar och håll.

Jag har den senaste tiden fått en massa mail från höger och vänster där det frågas om t.ex. Bailey. Om jag är ledsen att han inte vinner eller så frågar de vad som pågår då de tycker att Bailey är fantastisk hund som borde vinna. Men så här är det, ibland vinner man och ibland inte. Det är bara att ta nya tag och inte ge upp det man tror på. För rätt som det är så har man politiken med sig.

Hade detta varit för några år sedan så hade jag nog blivit mera ledsen och upprörd. Men inte idag, jag är så himla nöjd med alla mina hundar oavsett om de vinner eller inte. Man måste göra det som känns rätt, och mina hundar är rätt för mig. Sedan om de skulle gå och vinna och till och med att bli Champions, så givetvis blir jag överlycklig. Det är ju det vi alla strävar efter, eller hur? Men man får ta det som det kommer.

Jag har varken ork, lust eller möjlighet att driva på någon politik. Men jag vet att politiken surrar runt mig. Men den politiken driver inte jag, det är bara något som uppstår och den kan inte jag stoppa. Jag försöker bara köra mitt race, och göra det som känns rätt för mig. Oavsett politik. Det hoppas jag att alla gör. Vinner man, så vinner man. Det är i alla fall samma hund man har med sig hem som när man kom till utställningen.

Försök se politiken på ett positivt sätt, och dra nytta av den istället. Men att ha en politik som är negativ & elak och endast till för att förstöra för andra. Denna måste bort, för i slutändan tror jag inte att det lönar någon att driva en sådan politik. Kommer inte att gynna någon i längden.

Hundar är en hobby och en hobby skall vara roligt. Varför alla dessa ”fighter”? Vi alla är lika och har lika rätt att uttala sig och tycka. I Sverige har vi något som heter, yttrande frihet, men utnyttja inte denna på fel sätt. Det blir bara en massa bråk. Som när man var liten och bråkade, det slutade nästan alltid med att någon blir ledsen och gråter. Så onödigt, om man tänker till!

Så upp med hakan, ut nu i sommar och ha roligt. Oavsett hur politiken ser ut, ha bara så roligt, och så trevlig som bara du kan! Stå på dig, annars gör någon annan det. Våga diskutera och prata. Ingen har rätt eller fel. Det är bara fråga om olika tycke och smak. ”Ta ingen skit”, som Grynet hade sagt!

Inga kommentarer: