onsdag 18 februari 2009

BEHÖVS DET BARA EN?

Som hanhunds ägare så blir man lite förvånad ibland över hur många tänker. Tror att de som har hanhundar i avel har tänkt samma som jag, någon gång i alla fall. Det som förvånar mig mest av allt är att det även finns hanhunds ägare som själva tänker på detta sätt.
-------------------
Exempel 1:
Om man är på en utställning eller på någon annan plats och frågar en hundägare.
Fråga: - Åh, vilken fin hund du har, vem är den efter?
Svar: - Tackar, hon är efter Multi Champion "Pluto".

Min tanke: Jaha, undar hur det gick till när denna hund föddes. Den har bara en pappa men ingen mamma!?
-------------------
Exempel 2:
Om en hund blir sjuk (hjärtfel, syringo eller nått annat) så säger man.
- Ja, men det är ju inte så konstigt. Den är ju efter Multi Champion "Pluto". I den stamtavlan ligger ju det och det och...

Min tanke: Har inte denna hunden heller någon mamma?
------------------
Exempel 3:
Men om man vänder på det lite. Och någon har en vinstrik hund som kanske är Årets Hund eller något annat storartat, och man frågar:
Fråga: - Åh, vad roligt att han vann och blev årets hane, Grattis!
Svar: - Tackar, det är jätte roligt, han är efter "min" Multi Champion "Lady"!

Min tanke: Men, vad hände med pappan här?
-----------------
Exempel 4:
I annonser kan man ibland se.
Multi Ch. "Lady" efter den vinstrika Multi Ch. "Pluto", väntar valpar!

Min Tanke: Nu har vi glömt mamman IGEN!
-----------------
Exempel 5:
I andra annonser kan man se
Vi väntar valpar efter Multi Ch. "Pluto" som är gammal och hjärtfrisk.

Min tanke: Skulle vara spännnde och se när HAN valpar! Hur ser denna stamtavlan ut när det bara finns en förälder? Om det nu mot all förmodan finns en mamma med. Hur ser då hennes hjärtstatus ut?
----------------
Exempel 6:
En tikägare åker och parar sin tik med en hane. Tiken går tom. Tikägaren ringer till hanhunds ägaren och frågar.
Fråga: - När hade din hane valpar sist? Min tik är tom. Kanske skulle du kolla upp din hane.

Min tanke: Hum, varför kan det aldig vara fel på tiken om hon går tom?! Eller att man kanske parade på fel dag?
----------------

Man kan fortsätta med flera exempel om och om igen. Oftast får man höra att om något är negativt på valparna så är det alltid hanhundens fel. Men om valparna är friska och vinstrika så får mamman till valparna äran, och pappan glöms bort.

Är det inte så att både mamman och pappan gör lika jobb? Hos oss människor så pratas det en hel del och jämlikhet osv. Men var har vi den i vår hunduppfödning?

När jag var liten så fick jag berättat för mig att det behövdes två. En mamma och en pappa för att jag skulle bli till. Hur enkelt som helst. Måste väl vara samma på hundar, hästar & kor?

Bara en tanke från mig som är en stolt hanhunds ägare!

Inga kommentarer: